Het bedrijf
BASIF is een actor van de sociale en solidaire economie, opgericht om peri-urbane en plattelandsbevolkingen te ondersteunen bij het creëren van welvaart en bij te dragen aan de voedselzekerheid, door middel van initiatieven gericht op het bestrijden van werkloosheid en onder-tewerkstelling van jongeren en vrouwen.
ESPACE NDUGU, een product van BASIF, is opgericht met als doel de distributie en marketing van voedingsmiddelen en plantaardige producten te vergemakkelijken. Lokale groenten, fruit en specerijen worden op de markt gebracht via een origineel distributiemodel door een netwerk van moderne kiosken op te zetten, ondersteund door een online platform (www.espacendugu.com).
BASIF vergemakkelijkt ook de toegang tot de handel voor vrouwelijke voedselverwerkers en kleinschalige landbouwproducenten.
Het bedrijfsproject
Het BASIF -project (Espace Ndugu) maakt deel uit van een aanpak op drie niveaus:
- Continuïteit : BASIF zal distributiekanalen onderhouden door een eerlijke prijs aan te bieden aan producenten in de verschillende sectoren (nu gevestigd in Casamance, Dakar, Kaolack, Mbour, Saint-Louis, Thiès). De kennis van het vakgebied en de nauwe relatie met kleine producenten is een onmiskenbare troef voor BASIF.
- Originaliteit : Het marketingmodel van Espace Ndugu via franchisenemers is een innovatie voor de kleine of middelgrote distributiesector in Senegal. Dit model is al getest via de eerste franchisenemer-bedrijfjes : 20 in Thiès, 35 in Mbour. Dit model is bedoeld om individuen van alle sociale categorieën, hotels, restaurants en cateraars te bereiken.
- De verandering : Het gebruik van informatietechnologie om bestellingen van klanten te activeren, leveringen aan het huis van de koper te volgen, betalingen via mobiele banktechnologie te vergemakkelijken, is in overeenstemming met de wens van Afrikaanse bedrijven en BASIF in het bijzonder.