Oeganda - Akatale Fresh wil verse lokale voedingswaren verkopen via een digitaal platform en fysieke outlets

Reeds ingezameld € 5.000
Gezocht budget € 1.800.000
Oorsprong
SusTech4Africa Oeganda 2020
Locatie
Kampala, Oeganda
Thema
Dienstverlening & Informatica
Terugbetalingsduur
4 jaar
Projectduur
2021

Het bedrijf

Akatale Fresh richtte in 2020 een e-commerceplatform op voor de verkoop en levering van verse voedingswaren. Die voedingswaren worden lokaal geteeld voor een eerlijke prijs. Hoewel de langetermijnfocus op het webplatform ligt, zet Akatale Fresh op korte termijn ook in op enkele fysieke outlets in Kampala.
De primaire doelstelling is om een aanzienlijk marktaandeel in Kampala te bekomen. In een later stadium kan dit model ook uitgerold worden in andere grote steden in Oeganda.
 

Het businessproject

Akatale Fresh wil lokale voedingswaren (groenten en fruit, maar ook vlees en vis) verkopen via een digitaal platform. De focus ligt daarbij op duurzaamheid – hun slagzin is “From Farm to Fork”. De producten worden geteeld in Centraal Oeganda en verdeeld via een magazijn in Kampala. Klanten kunnen terecht op het digitaal platform van Akatale Fresh of in een van de fysieke outlets in Kampala.
Vanaf 15 bestellingen per dag draait Akatale Fresh break-even. Volgens schattingen zal het bedrijf in december 2021 de kaap van de 250 à 300 per maand orders ronden. In mei 2022 zou dat verder stijgen naar 450 orders per maand. Vanaf dan zou Akatale Fresh dus een positieve cash flow genereren.
 

 

Waarom OVO gelooft in dit project

Akatale Fresh hanteert een sterke “Farm-to-Fork” strategie die enerzijds de boeren ondersteunt en anderzijds klanten een kwalitatief en duurzaam product aanbiedt voor een correcte prijs. Het hybride model van een webplatform gecombineerd met fysieke outlets minimaliseert het risico en laat toe om snel break-even te draaien. Het is ook een duurzaam project, dat voldoet aan tal van SDG’s: Akela Fresh gebruikt elektrische fietsen en herbruikbare zakken, verbetert de levensstandaard van de lokale boeren en reduceert voedselverspilling.
 

Gevraagde investering

Akatale Fresh zoekt een lening van € 18.000 tegen 7% voor de opstart van hun e-commerce activiteiten. Dit budget zal ingezet worden voor een social media campagne en advertenties, 2 nieuwe outlets en de aankoop van een E-bike, tweedehands auto en kantoormateriaal. De aflossing wordt gespreid over een periode van 4 jaar, met een eerste betaling na 6 maanden.
 

Kernwoorden :

  • Farm to Fork
  • Innovatieve vermarketing
  • Fairtrade voor de boeren
  • Reduceert afval
  • Duurzaam

 

Duurzame ontwikkelingsdoelen : 2,12 en 13