Vrijwilliger Rony in de kijker: "Je moet tegen een neen kunnen"

Rony Inslegers was tot 2004 Head of Service Departments bij C&A. In 2009 werd hij consulent – vrijwilliger bij CFP zoals Ondernemers voor Ondernemers toen nog heette.“Onze missie is iets waar ik sterk in geloof. Naar verloop van tijd werf je niet gewoon fondsen, maar bied je echt een dienst aan.”

“Ik was verantwoordelijk voor de ondersteunende diensten bij C&A België: financiën, administratie, logistiek, IT … Eigenlijk alle diensten, behalve HR. Toen ik stopte met werken kwam ik bij Ekonomika Alumni Marcel Umans tegen. Hij was toen consulent-vrijwilliger bij CFP en vroeg me of dat iets voor mij was. Ik ben toen eerst op onderzoek uitgetrokken, want je wil toch wel weten hoe zo’n organisatie financieel in mekaar zit. Dat bleek allemaal heel correct: een lagekostenorganisatie die vooral rekent op vrijwilligers. En het klikte meteen met Inge Overmeer, die toen algemeen secretaris was. Kortom, het concept sprak me aan en ik begon bedrijven te benaderen met projecten van ngo’s.”


Was dat niet moeilijk, zo op bedeltocht gaan?

 
“Het eerste jaar wel, je kreeg vaak een ‘neen’, om allerlei redenen. En ook, ik ben geen verkoper. Maar Marc Despiegelaere van ngo Protos maakte ons wegwijs in de wereld van ontwikkelingssamenwerkers, en Jan Flamend van Valueselling gaf ons verkooptips, zoals zorgen dat je wat materiaal hebt voor small talk, naar je klant luisteren, vragen stellen. Onze missie is iets waar ik sterk in geloof. Naar verloop van tijd werf je niet gewoon fondsen, maar bied je echt een dienst aan. Maar goed, het eerste jaar was moeilijk. Gelukkig haalde ik na een maand of 7 mijn eerste succes binnen, bij Atos Worldline.”
 

Is een dik adressenboek belangrijk?

 
“Ik had een lijstje van bedrijven die ik tijdens mijn loopbaan had leren kennen. Maar collega-consulent Willy Hendrickx gaf mij een gouden tip: werk via “ambassadeurs”, mensen die een groot netwerk hebben. Zo heb ik Guido Kestens, mijn vroegere baas bij C&A aangesproken, en die heeft me in zijn netwerk geïntroduceerd. Ondertussen staan tussen mijn contacten heel wat gedreven bedrijfsleiders die mij op hun beurt voorstellen aan hun netwerk. Super!”
 

Kruipt er veel tijd in dat vrijwilligerswerk?

 
“In de zomermaanden en tijdens de eindejaarsdagen ligt dat wat stil, maar de rest van het jaar toch gemiddeld zo’n 2 dagen per week. Dat is niet alleen prospectie en bezoeken afleggen, maar je moet die ook voorbereiden, terugkoppelen en af en toe vergaderen met collega’s.”
 

Welke voldoening haal je eruit?


“Je werkt met een heel goed “product”: ondernemingsgerichte projecten in het Zuiden steunen is de hefboom om de wereld vooruit te helpen. Je komt in contact met veel boeiende mensen. En als je bij een bedrijfsbezoek te horen krijgt dat ze zich engageren voor 10.000 of 20.000 euro. Dat is toch een fantastisch gevoel!”

Frieda Van Wijck
 

Misschien wilt u ook een verschil maken in het Zuiden? En heeft u een netwerk van bedrijven of beschikt u over commerciële kwaliteiten? Dan bent u de consulent-vrijwilliger die wij zoeken. Met uw ervaring maken wij het verschil.
Neem gerust vrijblijvend contact op met Ondernemers voor Ondernemers.