Na meer dan geslaagde campagnes in 2018 en 2019, trokken we ook dit jaar met SusTechAfrica naar Oeganda. Met een ietwat andere aanpak – te wijten aan corona – maar evenveel ambitie als altijd.

Een selectieprocedure, een boostcamp waarin de deelnemers samen met Belgische en lokale coaches hun project bijschaven en een slotpitch waaruit de winnaars worden gekozen. Dat is de normale gang van zaken tijdens een SusTech4Africa-campgane.

“Maar met een uitgebreide delegatie van Belgische coaches naar Oeganda trekken zou onverantwoord zijn in deze tijden”, vertelt Björn Macauter, General Manager van OVO. “Daarom zakten enkel Thierry Deflandre, voorzitter van het Team Investeringen, en ik in november af naar Kampala.”
 

Ademruimte voor meer ‘investment readiness’  

Ook de traditionele opbouw werd bijgestuurd. “We trapten de campagne op gang met een ééndaagse kick-off. We lichtten uitgebreid het geplande traject, de verwachtingen en de voorwaarden van een eventuele lening toe. Daarnaast stelden we virtueel de Belgische coaches voor en gaven we een inleiding in financiële planning en het Business Model Canvas.”

Geen pitch dus. “Die willen we eind maart 2021 laten doorgaan, in combinatie met de eerste OVO Business Club bedrijvenbeurs. Daardoor hebben de deelnemers meer ademruimte om aan hun businessplan te werken. Het doel: tegen dan meerdere dossiers 'investment ready' hebben.”


Succesratio van minstens 50%

Op termijn wil OVO een sociale lening toekennen aan de meerderheid van de Oegandese ondernemers. “Dat moet zeker lukken. Van de deelnemers aan de editie 2019 is ondertussen de helft investment ready. Bovendien ligt de kwaliteit van de inkomende dossiers dit jaar bijzonder hoog. Er was namelijk geen open call voor de projecten, onze vaste partners droegen start- en scale-ups voor uit hun eigen netwerk. Een succesratio van meer dan 50% is dus absoluut haalbaar.”


‘Trots bij te dragen aan een duurzame impact’

Voor deze campagne kon OVO – net als in 2019 – rekenen op de zeer gewaardeerde ondersteuning van steenfabriek Vandersanden. Het familiebedrijf draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. “Jaarlijks doneren we 1,5% van onze brutomarge aan goede doelen”, vertelt CEO Jean-Pierre Wuytack.

“Een daarvan is OVO, en dan specifieker de SusTech4Africa-campagnes. Het concept past immers volledig in onze visie: duurzame start-ups vooruithelpen met de nodige ondersteuning en financiële middelen op maat. Op die manier bereik je een duurzame, blijvende impact. We zijn dan ook trots dat we SusTech4Africa helpen mogelijk maken.”

“Als het kan, hopen we in maart 2021 opnieuw met een grotere groep naar Kampala te reizen”, besluit Björn. “Daarbij hopen we niet alleen potentiële investeerders mee te nemen, maar ook enkele medewerkers van Vandersanden. Op manier ontdekken ze vanop de eerste rij wat we met SusTech4Africa verwezenlijken.”


Het ene boostcamp is nog maar achter de rug, en het volgende staat al op de planning. Op 29 januari 2021 geven we immers de aftrap van SusTech4Africa Diaspora 2021. Tot die deadline kunnen ondernemers die lid zijn van de Afrikaanse diaspora in Europa én een economisch project in Afrika willen opzetten hun project indienen. Meer informatie leest u hier.

General Manager Björn Macauter met de lokale partners tijdens SusTech4Africa Oeganda in 2019.