In 2018 ondertekenden 55 Afrikaanse landen een verdrag dat van Afrika de grootste vrijhandelszone ter wereld zou maken. Anno 2020 is van die droom nog maar weinig gerealiseerd. Al is er hoop: twee bedrijven die ondersteuning krijgen van OVO zijn daar het bewijs van.

In Kerk en Leven duiden Jo Van Biesebroeck, econoom aan de KU Leuven, en Bart Casier van de ngo Trias de economische groei in Afrika. Hun bevindingen: de handel binnen het continent blijft laag. Al is er beterschap op komst. “Er heerst op verschillende niveaus een momentum. De infrastructuur verbetert snel. Bovendien brengt de golf van digitalisering mensen bijeen en maakt ze markten en de toegang tot kapitaal efficiënter. Ook boekt men succes in de armoedebestrijding en komt er een middenklasse op.”


Kansen niet kunnen verzilveren

Toch blijven grote investeringen moeilijk. “Je kunt mensen snel vooruithelpen met een microkrediet en opleidingen, maar de volgende stap blijft moeilijk. Het armste deel van de bevolking heeft weinig ademruimte om risico’s te nemen waardoor ze niet op de trein met opportuniteiten kunnen springen.”

Innovex en Rena Beverages – twee Afrikaanse bedrijven die een lening en ondersteuning krijgen van OVO – bewijzen dat het anders kan.


Onbetaalbare coaching

Innovex bijvoorbeeld bestaat nu vijf jaar en telt klanten in Oeganda, Kenia, Tanzania, Ethiopië en Congo. “Die groei werd mede mogelijk gemaakt door OVO”, zegt medeoprichter David Tusubira. “Dankzij een lening konden we onze kosten halveren en professionaliseren. In mijn vaderland durven investeerders te weinig risico te nemen met nieuwe technologieën. Die zijn in Afrika nog niet zo gebruikelijk. Potentiële investeerders bij wie ik aanklopte, geloofden niet in het concept of eisten 51 procent eigenaarschap.”

David werd ook nog eens gecoacht door OVO. “Dat is onbetaalbaar. Mijn ouders waren geen ondernemers, bijgevolg wist ik er vooraf bitter weinig van. Er komt ontzettend veel bij kijken wat je niet op school leert. Maar dankzij OVO heb ik de job van mijn dromen.”


Hulp bij marktsegmentatie

Ook Regina Nantege van Rena Beverages – dat hibiscusthee en andere gezonde dranken produceert – getuigt over de moeilijke weg naar financiering van een startende onderneming. “Je moet vaak rijke mensen kennen om geld te kunnen lenen. Als beginner heb je ook nog niet veel eigen middelen en kun je moeilijk aantonen dat de investering zal renderen. Onze eerste leningen waren kleine bedragen waarbij we zelf 50 procent inbrachten. Nu we al acht jaar bestaan en blijven groeien, begint het makkelijker te worden omdat we iets kunnen bewijzen.”

Niet alleen een sociale lening helpt de scale-up vooruit. “Ook de coaching van OVO is van goudwaarde. Vroeger dacht ik dat iedereen onze producten wel zou willen kopen. Door OVO leerde ik de markt te segmenteren en te kijken waar onze onderneming zich positioneert in de markt. Nu ben ik niet langer louter gepassioneerd en enthousiast, maar ook bedachtzaam. België is een land van koffiedrinkers, veeleer dan thee. Als we hier willen verkopen, zal ik een strategische aanpak moeten hanteren.”

Lees hier het volledige artikel van Kerk & Leven: