Partner in de kijker: Terre Bleue steunt vrouwelijk ondernemerschap

"We beogen een maatschappelijke meerwaarde"

“De kledingsector staat al een tijd onder druk, evenals de rendabiliteit. De concurrentie is bikkelhard en de veranderingen volgen elkaar pijlsnel op. Toch blijf je als ondernemer verantwoordelijk om het welzijn van de mens – klanten, medewerkers, leveranciers – te verbeteren. Zo zie ik het tenminste,”vertelt Dirk Perquy, die het Belgische kledingbedrijf Terre Bleue leidt.

 
“Het zou goed zijn mocht mijn sector wat meer maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Zingeving in de brede zin van het woord is absoluut relevant in de businesswereld van vandaag. Door de enorme opmars van ultragoedkope kledingmerken is kleding voor veel mensen jammer genoeg een wegwerpproduct geworden. Gelukkig zijn er ook heel wat consumenten die voor authenticiteit, kwaliteit en ethiek blijven kiezen.


Een merk met maatschappelijke meerwaarde


"Terre Bleue wil een Belgisch merk zijn met een maatschappelijke meerwaarde. We schreeuwen dat niet van de daken, maar al wie van dichtbij met ons bedrijf te maken heeft, zal ervaren dat wij een aantal waarden vooropstellen. We dragen respect, eerlijkheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Er heerst rust en vriendelijkheid in onze winkels. Onze medewerkers voelen zich met elkaar verbonden, en dat stralen ze ook uit naar onze klanten,” vertelt Dirk Perquy.
 

Vrouwelijk ondernemerschap steunen

 
“Onze medewerkers waarderen dat we Ondernemers voor Ondernemers al jarenlang steunen. Toen de vzw zijn rol als matchmaker tussen ondernemers van hier en ondernemerschap in het Zuiden kwam toelichten, was ik meteen te vinden voor de formule.” Ondernemers voor Ondernemers is meteen op zoek gegaan naar een project van een ngo, dat bij zijn doel aansloot: Dirk Perquy wilde vrouwelijk ondernemerschap steunen. Maar vrouwen in het Zuiden zijn vooral bekommerd om de toekomst van hun kinderen. “Het is van groot belang dat kinderen er naar school kunnen gaan, want precies dat is de belangrijkste stepstone naar duurzame ontwikkeling, welvaart en democratie," aldus Dirk Perquy."

"Daarnaast hoopten we een project te vinden met een knipoog naar onze merknaam Terre Bleue,” vervolgt hij. Het moest dus een watergerelateerd project worden.
 


“Onze medewerkers waarderen dat we Ondernemers voor Ondernemers al jarenlang steunen. Toen de vzw zijn rol als matchmaker tussen ondernemers van hier en ondernemerschap in het Zuiden kwam toelichten, was ik meteen te vinden voor de formule.” Dirk Perquy van het Belgisch kledingbedrijf Terre Bleue


Waterproject


Dirk Perquy was meteen gewonnen voor een waterproject van de ngo Protos. In Burundi was er nood aan landbouwirrigatie, want op de hellingen van de vele heuvels spoelde de oogst van landbouwgewassen geregeld weg. Vrouwen, veelal weduwen na de genocide in Rwanda, legden er erosiegreppels aan en konden de grond nadien bewerken. Er werd ook een ingenieus systeem van afvalwaterreiniging opgezet om de grond te bemesten. Zo konden de vrouwen een handeltje opzetten in de groenten die ze er succesvol kweekten. Terre Bleue stapte in het project toen het al op gang was getrokken. Nu, vijf jaar later, is het afgerond en kunnen deze vrouwelijke mini-ondernemers op eigen kracht verder.
 

Zelfredzaam


“Wat ik zo mooi vind aan Ondernemers voor Ondernemers is dat ze van duurzaamheid een speerpunt maken. Ze werken alleen met ngo’s die verzekeren dat ontwikkelingsprojecten niet zullen stilvallen. Helaas gebeurt dat maar al te vaak in het Zuiden. Protos trekt zich pas terug uit het project als ze weten dat de vrouwen volledig zelfredzaam zijn geworden. Nadien worden ze nog verder opgevolgd.” Terre Bleue stapt nu in een nieuw waterproject van Protos in Haïti. Vrouwelijk ondernemerschap staat opnieuw centraal. 
 

Voldoening

 
Dirk Perquy probeert ook andere ondernemers in zijn netwerk te overtuigen van de meerwaarde van Ondernemers voor Ondernemers. “Ik vertel hen over de voldoening die het geeft, over de meerwaarde die zo’n samenwerking creëert voor een bedrijfscultuur, hoe potentiële medewerkers het waarderen als je een hart hebt voor het Zuiden. Maatschappelijk ondernemen heeft bovendien als aangenaam extraatje dat het mij geen windeieren heeft gelegd.”
 
Soms krijgt Dirk Perquy het antwoord dat het geld nooit terechtkomt waar het hoort, of dat de politiek in het Zuiden te complex is om er zinvol aan ontwikkeling te kunnen doen. “Ik ben het daar niet meer eens,” zegt Dirk. “Een ding is zeker: niet geschoten is altijd ernaast geschoten. Ondernemerschap in het Zuiden steunen is bovendien ook voor onszelf van belang. Want als mensen daar geen kansen krijgen, neemt de vluchtelingenstroom alleen maar toe. Wij ondernemers zetten dingen in de samenleving in beweging. Waarom zouden we dat niet ook in het Zuiden doen?”

Véronique Goossens
 

Ontdek meer details over onze werking en maak vrijblijvend een afspraak via anne-lise@ondernemersvoorondernemers.be of 016 32 10 72.