Entrepreneurship in tijden van corona: Akaboxi

Creatief omgaan met uitdagingen is een tweede natuur voor ondernemers. Maar hoe springen Afrikaanse entrepreneurs om met een wereldwijde crisis zoals de corona-epidemie? We vroegen het aan Innovex, een Oegandees bedrijf dat software ontwikkelt waarmee lokale landbouwers veilig geld kunnen sparen. 

Digitale financiële inclusie wordt gezien als een oplossing om armoede te bestrijden en de verspreiding van de ziekte te beperken. Volgens de Wereldbank betekent digitale financiële inclusie de ontwikkeling van kostenbesparende digitale middelen voor mensen die geen toegang hebben tot financiële diensten.

En dat is precies de missie van Akaboxi, een start-up die zich richt op vrouwelijke, zelfstandige landbouwers op het platteland van Oeganda. Sarah Atuhaire, Chief Financial Officer en medeoprichter, blikt terug op het begin.

Geen dienstverlening voor (vrouwelijke) landbouwers

“Ik kwam op het idee nadat ik meer dan tien jaar bij een commerciële bank had gewerkt, waar ik verantwoordelijk was voor het verstrekken van krediet- en leenfaciliteiten aan klanten. Kleine boeren – waarvan 95% vrouwen – konden niet rekenen op financiële diensten of enige vorm van financiering. Ze hadden geen spaargeschiedenis, geen minimumkapitaal om een eigen rekening te openen. Daarnaast konden ze geen waarborg garanderen of uitgebreide documenten van hun landbouwbedrijf voorleggen. Daardoor vielen ze compleet uit de boot.”

In 2017 nam Sarah ontslag en sprak ze verschillende vrouwelijke landbouwers aan in het dorp Rwamuganga. De vrouwen organiseerden zich en begonnen gezamenlijk geld te sparen. “Ze werden zich bewust van belang van financiën en slimme landbouw. Op die manier konden ze hun eigen rekening openen via een coöperatie, waardoor ze toegang kregen tot financiering voor hun kmo’s. Vervolgens ontwikkelde ons team software zodat de ‘spaargroepen’ hun rekeningen digitaal kunnen beheren en om de veiligheid van hun zuurverdiende centen te garanderen.”

Strategisch advies van OVO

Op dat moment kwam OVO in beeld. Dankzij de potentiële maatschappelijk impact van Akaboxi kreeg de start-up – na een grondige screening – financiering en begeleiding op maat. Het doel: Akaboxi op middellange termijn rendabel maken.

“Sindsdien stijgen de inkomsten van de leden van de spaargroepen. Bovendien deed ons team waardevolle skills op: van een correcte boekhouding voeren over klantenrelaties beheren tot de uitstippeling van een verbeterd bedrijfsmodel en een bedrijfsstrategie voor de komende vijf jaar.”

Wat na corona?

Nu de coronacrisis stilaan tempert, staat Akaboxi klaar om de activiteiten op te voeren. Tegen eind juni 2020 wil het vijf spaargroepen digitaliseren, tegen december nog eens acht. “Goed voor respectievelijk 17 en 455 extra jobs.”

Meer informatie ontdekt u op akaboxi.com

Mede dankzij de ondersteuning van OVO en het flexibiliteitsvermogen van de oprichters, kunnen Afrikaanse start-ups zich beter positioneren en de coronacrisis voorlopig overbruggen. Al bedreigt de pandemie op termijn hun voortbestaan. Financiële steun is dan ook meer dan welkom.

 
Tekst: Andrew Herweg - eindredactie com&co